anmeldelse

”JUSSI” af Jonas Langvad Nilsson

IMG_0834

JUSSI af Jonas Langvad Nilsson, 2017. Politikens Forlag. Antal stjerner: 4/5

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at Jussi Adler-Olsen har en helt speciel plads i mit hjerte – både som forfatter, men også som menneske. Og jeg er ikke den eneste, der synes Jussi er et fantastisk mennesker. Marianna Thorhauge udtaler:

Jussi er man venner med på livsitd – det er en egenskab, jeg beundrer endnu mere end hans energi og ihærdighed.

Jeg havde fornøjelsen af at møde ham første gang til Krimimessen 2010 i Horsens, hvor jeg købte et eksemplar af Kvinden i buret, som jeg havde fået anbefalet af min farmor.  Dengang havde jeg aldrig forestillet mig, at jeg ville ende med blive på fornavn med en af Danmarks største krimiforfattere og jeg havde aldrig troet, at jeg skulle høre ham ytre ordene: “Jamen det er jo dig!” og “Du er altid så sød når jeg møder dig!”.

Når man møder Jussi kan man altid mærke på ham, hvor stor en ære han sætter i at bruge tid på at møde sine læsere og uanset hvor mange gange man møder ham til bogsigneringer eller lignende, så bliver man altid mødt med et smil og en lille snak. Kærligheden til læserne lægges der heller ikke skjul på i denne bog:

 

Jeg elsker mine læsere. Man skal kun give dem et lille sandkorn, så laver de selv en helt ny verden.

I bogen hører man om Jussis barndom. Han voksede op på sindsyge hospitaler landet over, hvor hans far var overlæge. Man hører historien om, hvordan han allerede som ganske ung mand møder Hanne, som han ønsker at tilbringe resten af livet sammen med. Man hører om op- og nedture i Jussis liv. Om fantastiske familieferier og gode oplevelser. Om triste tider i forbindelse med forældrenes død og en motorcykelulykke som nær havde kostet Jussi det ene ben. Bare for at nævne et par ting.

IMG_0837

Jussi Adler-Olsen har beskæftiget sig med mange ting. Han har ejet tegneserieantikvariatet Pegasus på Nørrebro i København. Han har arbejdet frivlligt i fredsbevægelsen. Været direktør i forlaget Donna. Og sidst men ikke mindst bestseller forfatter med mange fantastiske bøger bag sig. Mest kendt er han nok for sine Afdeling Q bøger om politimanden Carl Mørck.

Jeg har trukket på smilebåndet flere gange igennem bogen og grint højlydt flere gange. Blandt andet af historien om familieferien til Lourdes i Frankrig, hvor familien hørte historien om en mand som i kørestol var blevet kørt ud i den kilde, som Jomfru Maria lod springe frem fra klippen i 1858. Som souvenir købte Jussi en flaske helligt vand, som længe stod på en hylde på hans værelse. I forbindelse med eksaminerne i 2.g., hvor skoleåret havde handlet mere om musik end om at læse, forsøgte Jussi sig med det hellige vand for måske kunne det opkvikke eller have en form for placeboeffekt – men nej, som Jussi selv siger det: “Jeg fik tyndskid”.

Bogen giver et indblik i Jussis privatliv og hans nærmeste deler glædeligt ud af sjove anekdoter og mere seriøse betragtninger af Jussi. Jeg er specielt glad for hans søns kommentar til, hvordan Jussi forholder sig til henholdsvis ros og kritik. Den bekræftede bare endnu mere min egen teori om, at Jussi tager kritik langt mere til sig end folk lige går og tror:

Jeg tror han er mere følsom, end offentligheden tror. Han bliver glad, når folk kan lide det, han laver. Men han bliver lige så meget øv og ked af det, når folk skriver negative ting om ham.

Alt i alt er JUSSI hyggelig og indsigtsgivende læsning om en af Danmarks mest populære forfattere, samt et af de rareste mennesker, jeg kender.

Skriv et svar

